jan@dyntera.com

SCREENFERNO
DYNTERNET
Fiskulet
Uměníčko
Nohill Bikes
instasvět
nástěnky
360

VSA


Copyright 2015

Visit Jan's profile on Pinterest.
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_03.jpg
Praha, Zvonařka 2009
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_07.jpg
Praha, soft kolem 2007
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_10-.jpg
Bratislava, podzim 2007
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_08-.jpg
Náchod, zima 2006
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_06.jpg
Praha, silvestr 2010
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_09.jpg
Bratislava, 2007
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_05.jpg
Praha, do Londýna 2004
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_02.jpg
u Lysé nad labem, z vlaku 2005
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_04.jpg
Praha, želva 2010
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_konik414.jpg
Praha, zima na druhé straně řeky 2006
http://dyntera.com/files/gimgs/th-5_Kon-Tiky_01.jpg
Česká Třebová, nočním ránem 2009

Kon-Tiky (tam kde se nic neděje děje se vše)

Tyto obrazy jsou jakoby prázdné, klidné, někdy bez člověka, ale on tam je cítit, stopy
jeho činnosti. Nikdy nevíte, jestli právě odešel, nebo je to už dlouho opuštěné místo.
Baví mě taková dvojakost pohledu, člověk který tu je a přesto není, člověk, který utváří,
„kultivuje“ krajinu a kultivuje při tom snad i sebe…

Vyčekané události jež již událostmi nejsou. Anebo snad právě proto jsou? Tak zemité až
je škoda třepit se o ně slovem, protože mluví hlasitěji než by kdy jakékoli dokázalo.
Popravdě, jsou to jenom „Krajinky“ a „Místečka“. Vše ale jedno velké dobrodružství. Něco
jako Kon-tiki.

Jákoby.

------------------------------------------

Jan Dyntera je osobností již od počátku bakalářského studia, kdy přicházel vždy s novým, neotřelým řešením, zajímavým pohledem, nezvyklými kompozicemi a výrazným barevným akcentem svých kompozic.
V souboru Kon-Tiky se rozhodl pro až téměř klasický subjektivní dokument, které byl i snímán klasickým způsobem. Klasické jsou i témata: záclona vlaje, zátiší na zdi, reflex okna, sítě, auto v zahradě, záběr do lesa z jedoucího auta, křídla letadla v protisvětle, hlava psa v zimní krajině. Jsou to všechno atributy, které jsme již mohli v tomto druhu fotografie v jiné formě někde u někoho nalézt.
Přesto v Dynterově pojetí nabývají jiného rozměru, soubor je kompaktní, imaginární i estetické je v rovnováze. Cítíme, že to není rychle nahozený soubor, ale že jde o “obrazy” prožité a dlouhodobě hledané, že Jan Dyntera hledá filozofické zdůvodnění pro své záběry. Nejde o předložení cyklu za každou cenu, ale o skutečné zrání. Fotografií je větší počet a výběr se podřizuje návazností mezi jednotlivými díly.
Autor se postupně oprošťuje od zbytečných detailů a popisnosti, oprošťuje se také od efektnosti a světelné atraktivnosti. Postupně dospívá k omezení světelné škály, až po ztemnění obrazu. Na jedné straně můžeme hovořit o dynamičnosti, zachycení pohybu. Na druhé straně však v mnohých obrazech nacházíme až meditativní rovinu, jakési ztišení. Tím celý soubor nabývá na dynamice.
Je potěšující, že v záplavě atraktivních barevných souborů, postavených mnohdy na efektu a vizuálních hrách, se objevují fotografie, které pracují s jednoduchými, ale emocionálně silnými prostředky, vedoucí k filozofickému vyznění celého cyklu.

V Sovinci dne 30. srpna 2010
Prof. Mgr. Jindřich Štreit Dr.h.c.